C-vitamin - fantastisk antioxidant som stadig deler vandene

Bragt i sund-forskning.dk i august 2016.

Trods talrige forskningsresultater, en Nobelpristagers livsværk og masser af evidens hos brugerne er det stadig svært at få et offentligt jubelråb over C-vitamins fantastiske egenskaber. 

Både antioxidant og en celledræber

Et 15 år langt projekt, RECNAC (cancer stavet bagfra) viste, at C-vitamin er selektivt celletoksisk i forhold til cancerceller. Det er ikke, fordi vitaminet bevidst udvælger cancercellerne og starter et angreb. Det lader til, at det faktisk er cancercellerne, der optager C-vitaminet helt af sig selv. Formentlig sker optagelsen, fordi cancercellerne forveksler C-vitamin med glukose, hvis molekylære form minder meget om C-vitamins. Kræftceller bruger glukose som deres primære metaboliske brændstof.

Hvis kroppen får meget høje doser C-vitamin intravenøst, som i RECNAC projektet, vil cancercellerne optage en stor del af C-vitaminet, som ophobes i cellerne. Når så usædvanligt store mængder C-vitamin er til stede inde i cellerne, vil det reagere med intracellulært kobber og jern. Den kemiske reaktion danner en lille smule hydrogenperoxid inde i cellen, som langsomt vil opløse den. På den måde kommer C-vitaminet til at virke som en pro-antioxidant, der rent faktisk slår kræftcellerne ihjel.

 

Mange tusinde liv kunne reddes

Ifølge Dr. Andrew Saul, redaktør på ”The Orthomolecular Medicine News”, kan 500 mg. C-vitamin dagligt redde 216.000 liv om året. Det er noget af en påstand, men heldigvis er den ikke uden belæg.  Et 10 årigt studie af Dr. James Engstrom fra UCLA konkliuderede, at mænd, som tager 800 mg. C-vitamin dagligt havde mindre hjertesygdom og levede op til 6 år længere end dem, der tog den anbefalede daglige dosis, ADT,  på 60 mg. pr. dag.

Studiet understøttes af et andet fra 1996 i the American Journal of Clinical Nutrition, hvor 11.178 ældre mennesker tog højpotent (letoptageligt) C og E-vitamin. Studiet viste, at vitaminerne sænkede dødeligheden med 42%, hvilket må siges at være et tankevækkende tal. Det interessante var, at det kun var de personer, der tog en højere dosis end ADT som havde et positivt, synligt udbytte af C-vitamin. En multivitaminpille med ADT C-vitamindosis havde ikke samme effekt.

 

C-vitamin afgifter

De færreste kan sige sig fri for at blive påvirket af forurening, rygning, miljøgifte, tungmetaller og lignende stoffer, som findes i miljøet omkring os.  C-vitamin virker afgiftende og beskytter der igennem kroppen mod de skadelige stoffer, som kan ødelægge cellerne.

Udover den antioxidante effekt gør C-vitamin et stort stykke arbejde for at passe på vores celler og holde dem sunde og stærke. Den antioxidante virkning hindrer harskning af fedtstofferne i cellerne og dermed en ødelæggelse af dem. C-vitamins vigtigste funktion er at bekæmpe frie radikaler, og de opstår netop under kemoterapi og stråling i behandlingen af cancer. Vitaminet får derfor en dobbeltrolle i forhold til cancer og behandlingen af sygdommen.

 

C- og E-vitamin samarbejder

Når C-vitamin har gjort sit arbejde som antioxidant og tilintetgjort et frit radikal, mister det sin antioxidante effekt og bliver faktisk selv til et frit radikal. E-vitamin har dog evnen til at rette C-vitamin op igen, og det samme sker for E-vitaminet, når det har brug for et løft. Det er derfor væsentligt, at vi sikrer begge vitaminer i det daglige og uagtet kosttilskudenes relevans, skal vi som udgangspunkt sikre så mange af de vitale stoffer gennem kosten, da der er langt flere samarbejder på kryds og tværs i junglen af vitaminer og mineraler end denne.

 

Fødevarekilder til C-vitamin

Frugt og grøntsager er de bedste kilder af C-vitamin. Her er nogle af de mest C-vitaminrige:

Rød og grøn peberfrugt

Citrusfrugter

Kiwi

Broccoli

Jordbær

Bønnespirer

Tomater

Cantaloupe + vandmelon

Blomkål og anden kål

Spinat

Grønne ærter

Papaya

Mango

Squash

Hindbær

Blåbær

Ananas

Tranebær

Frugt og grønt skal være friskt eller skånsomt tilberedt for at bevare indholdet af C-vitamin, som er følsomt overfor varme, lys og luft.

 

C-vitamins hovedfunktioner

  • Immunstimulerende

  • Antioxidant

  • Anti-allergisk

  • Sårhelende

  • Opretholder øjnenes sundhed

  • God for tænder og tandkød

  • Hjælper jernoptagelsen

  • Styrker bindevæv

 

Har du brug for tilskud?

Er du ryger, stresset, småtspisende eller meget kræsen kan det være nødvendigt med et C-vitamintilskud i det daglige. 

 

Skrevet af Rikke Agersted

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now