Dinn krop elsker B-vitaminer

Bragt i sund-forskning.dk i juni 2015.

Hud, øjne, lever og hår holdes sunde med B-vitaminer, ligesom de bruges til at opretholde et velfungerende nervesystem. B-vitaminer hjælper også kroppen med at omdanne kostens kulhydrater til den glucose, som bruges til energibrændstof.

 

Samarbejde virker bedst

Uanset hvor meget godt der er at sige om de enkelte B-vitaminer, så kan de ikke stå alene, da de alle samarbejder med hinanden og andre stoffer i kroppen for at yde deres ypperste. De fleste ved nok, hvad der skal til for at bygge et hus. Der skal graves et fundament, støbes, bygges, mures, lægges strøm og vand ind, tilsluttes det ene og det andet og til sidst males og møbleres huset, lamper sættes op og vinduerne åbnes for at få lidt frisk luft. De færreste ville kunne bygge huset alene. Der er brug for en entreprenør, en murer, en tømrer, en elektriker, en VVS'er, en maler o.s.v. Alle er de specialiseret i en særlig del af byggeprocessen, og de er med til at sikre et brugbart, sikkert og robust hus som er funktionsdygtigt. Præcis på samme måde virker B-vitaminerne og de andre vitalstoffer i kroppen gennem deres særlige egenskaber. Og ligeså svært det er for maleren at male en væg, der ikke er bygget endnu, ligeså svært er det for et enkelt B-vitamin at udføre sit arbejde, uden at de andre også er til stede i kroppen, og gør deres del af arbejdet.

 

Vegetarer og veganere i farezonen

Nogle af B-vitaminerne findes primært i kød, og derfor bør vegetarer og veganere være særligt opmærksomme på at spise de vegetabilske fødevarer, de findes i. Det drejer sig om B2-vitamin, som primært findes i mælkeprodukter, æg, fisk, lever og nyrer samt B12-vitamin, som primært findes i kød, fisk, rogn, lever, æggeblomme, ost og mælkeprodukter. Både B2 og B12 findes også i små mængder i grønsager, men det kan være svært at få nok ad den vej. B12 (cobalamin) er et af de mest komplekse mindre molekyler i naturen og det produceres af bakterier; hovedsageligt dem, der trives i jord. Når planteædende dyr indtager disse bakterier med planteføden lagres B12 i deres kød, hvorfra vi mennesker optager det. Vitaminet kan ikke produceres i det menneskelige fordøjelsessystem, da vi mangler de bakterier, der producerer det. B12-vitamin findes også i bakteriefermentrede sojaprodukter samt nogle tang og algeprodukter, der har en bakterieholdig overflade. B12-vitamin optages i planterne gennem komposteret gødning og findes kun i meget små mængder i økologisk dyrkede bælgfrugter og andre grøntsager.

 

Kødspisere skal også være opmærksomme

B-vitaminerne findes i ubehandlet fuldkorn, kød, frisk frugt, grøntsager, bælgfrugter, nødder, fisk og skaldyr. Kødspisere, der hælder til raffinerede fødevarer som hvidt brød, polerede ris, pasta og sparsomt med grøntsager kan sagtens komme i underskud af de B-vitaminer, som netop findes i rigt mål i disse. Lever man af ensidig kost og fast food, er man i samme risikogruppe.

 

B-vitaminer gode for hjernen

Forskerne Smith AD, Smith SM, de Jager CA, Whitbread P, Johnston C, et al. (2010) har i rapporten: "Homocysteine-Lowering by B Vitamins Slows the Rate of Accelerated Brain Atrophy in Mild Cognitive Impairment: A Randomized Controlled Trial. PLoS ONE 5(9): e12244" redegjort for, at ældre mennesker med lettere kognitiv svækkelse (mild Alzheimers sygdom) i behandling med B-vitaminer kan mindske skrumpningen af hjernen. Man har nemlig fundet ud af, at der tilsyneladende er en sammenhæng mellem udviklingen af Alzheimers sygdom og et højt homocysteinniveau i blodet. Behandling med B-vitaminer regulerer homocystein og kan måske være en del af en samlet behandlingsløsning. Der deltog 168 personer i forsøget, som blev delt i en B-vitamingruppe og en placebogruppe. I forsøget anvendte man B6, B9 og B12 i store mændger. Hjernen skrumper naturligt med årene.  Deltagerne fik en hjerneskanning før og efter forsøget, der forløb over to år, for at fastslå graden af hjerneskrumpning pr. år. Det viste sig faktisk, at placebogruppens hjerner svandt med gennemsnitligt 1,08% årligt, hvorimod B-vitamingruppen kun havde en indskrumpning på 0,76% årligt. Altså en mindskelse af skrumpningen på 30%. For at fastslå, om forsøget holder på den lange bane, er man dog nødt til at lave flere undersøgelser. Det kan ikke anbefales, at man eksperimenterer med meget høje doser B-vitaminer på egen hånd. Men det kan være en god idé at forebygge sygdom ved at sikre sit daglige indtag af alle B-vitaminerne.

 

Sådan virker de enkelte B-vitaminer

B1 (tiamin): Det optages i tyndtarmen og har betydning for omsætningen af kulhydrater og protein i kroppen og fungerer desuden som en antioxidant. Vitaminet har betydning for kroppens evne til at modstå stress og er med formentlig til at styrke immunforsvaret. B1 har en vigtig rolle i stofskifteprocesserne, idet det bruges til at danne ATP, som alle kroppens celler bruger som energi.

 

B2 (riboflavin): er en antioxidant der bekæmper frie radikaler i kroppen, ligesom det regulerer omsætningen af kulhydrater, proteiner og fedtstoffer. Riboflavin sørger desuden for at omdanne ilt til energi og har betydning ved produktionen af de livsvigtige fedtsyrer niacin, noradrenalin, seretonin, histamin og acetylkolin. Vitaminet hindrer også dannelsen af de skadelige prostaglandiner og leukotriner, som kan skabe betændelsestilstande og sammentrækninger i luftvejene. For at kroppen kan optage B6 og B9-vitaminerne skal de omdannes til en optagelig form, og B2-vitamin hjælper med i denne omdannelsesproces. Riboflavin er desuden vigtig for væksten og produktionen af røde blodlegemer.

 

B3 (niacin): indgår i en lang række processer af betydning for fødeomsætningen, herunder i nedbrydelsen af sukker i kroppen, fedtsyreomsætningen og energiproduktionen. Vitaminet forbedrer cirkulationen i kroppen og hjælper i dannelsen af sex- og stressrelaterede hormoner.

 

B5 (pantotensyre): vitaminet er med i dannelsen og væksten af nye celler, herunder sex- og stressrelaterede hormoner som produceres i binyrerne, samt i nydannelsen af livsvigtige fedtsyrer. Vitaminet indgår desuden i co-enzymet A, som har en meget vigtig funktion ved omsætningen af kulhydrater, fedtsyrer og proteiner. Vitaminet er også en antioxidant med betydning for funktionen af B-cellerne, som har ansvaret for antistofproduktionen i immunsystemet. B5-vitamin er vigtig for at opretholde et sundt fordøjelsessystem og det hjælper kroppen med at bruge andre vitaminer; særligt B2-vitamin. Pantotensyre

 

B6 (pyridoxin): dannelsen af røde blodlegemer og udnyttelsen af selen kræver B6-vitamin. Det indgår også i dannelsen af adskillige neurotransmittere, som er kemiske stoffer, nervecellerne bruger til at kommunikere med. B6 bruges til normal udvikling af hjernen samt hjernefunktionen og hjælper kroppen med at danne hormonerne serotonin, noradrenalin og melatonin. Hud, nervesystem, forebyggelsen af blodpladesammenklumpning og forbedring af immunforsvarets B- og T-lymfocytter er alt sammen afhængig af pyridoxin. B6-vitamin er en antioxidant, og er som sådan nødvendig for optagelsen af B12-vitamin. Det er desuden med til at sikre produktionen af B3-vitamin samt hæmoglobin.

B6 samarbejder desuden med B12 og B9 om at kontrollere blodets homocystein niveau. Et højt homocystein niveau relateres til hjertesygdom.

 

B8 (biotin): effektiviterer B-cellernes antistofproduktion og indgår i omsætningen af kulhydrater, proteiner og fedtstoffer. Biotin produceres naturligt i tarmen udover at det findes i en del fødevarer og af denne grund kender man kun til eksperimentiel biotinmangel.

 

B9 (folinsyre): indgår i genopbyggelsen af nye celler; f.eks. i dannelsen af røde blodlegemer i knoglemarven og milten. B9 er nødvendig for DNA syntesen, som styrer vores arv og bruges som skabelon for cellerne i deres daglige arbejde. B9 samarbejder med B12 og C-vitamin i fordøjelsen og udnyttelsen af proteiner. Folinsyre har også betydning for fostervæksten samt en normal udvikling. B9 samarbejder desuden med B6 og B12 om at kontrollere blodets homocystein niveau. Et højt homocystein niveau relateres til hjertesygdom.

 

B12 (cobalamin): betydning for produktionen af røde blodlegemer og en normal vækst. Vitaminet øger modstandskraften ved at påvirke B- og T-cellerne i immunforsvaret. B12 er et særlig vigtigt vitamin for opretholdelsen af sunde nerveceller og er desuden en vigtig faktor i produktionen af DNA og RNA, som er kroppens genetiske materiale. B12 samarbejder desuden med B6 og B9 om at kontrollere blodets homocystein niveau. Et højt homocystein niveau relateres til hjertesygdom.

 

Skrevet af Rikke Agersted

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now